Interviu cu Răzvan Corneţeanu – Amanunte despre Godinac

Discuţia pe care am avut-o miercuri, 6 mai, cu Răzvan Corneţeanu, general manager la Adevărul Holding, a continuat cu un ocol prin piaţa de internet – în care Răzvan spune că publisherul rămâne cu 10-15% din preţul afişat, ceea ce e o “dramă”. Urmează o serie de precizări referitoare la anumite lucruri spuse în întâlnirea cu cititorii, despre oameni precum Cristi Godinac, Tiberiu Lovin sau Ana Niţă. Mi s-a părut necesar să cer precizările respective, cât timp era loc de diferite supoziţii şi interpretări şi cei incriminaţi nu erau de faţă.

/…/

Iulian Comanescu: Eu o am p-asta. Se vede la cameră. Uite, cu Cristi Godinac, finul lui Liviu Luca. Ce-ai vrut să spui? Că dacă o laşi aşa, e o insinuare.

Răzvan Corneţeanu: Eu am avut interacţiuni cu omul ăsta… sincer să fiu, nu prea ştiu ce să spun la asta. Ce ştiu să spun e că i-am văzut nişte… nu. Ce ştiu să spun este că contractul ăla la care el a contribuit este unul foarte prost. Lucru pe care l-am spus şi pe site. Dar nu foarte prost. Este idiot. Este aproape idiot contractul respectiv. Iar atât cât ştiu, la contractul ăsta a muncit Godinac pe de o parte şi Miluţ Marian, de la PNŢCD, dar şi preşedintele Uniunii Patronatului Român] pe de alta. Dar atâta vreme cât rezultatul este un contract idiot, care nu poate fi folosit în presă, din punctul meu de vedere, cele două persoane – sau cine o mai fi participat – sunt vinovate pentru el.

Iulian Comanescu: Bine, dar ce-are Luca cu asta?

Răzvan Corneţeanu: Eu am avut o interacţiune cu acest Cristi Godinac. În primul rând, la CRP, pe vremea când Popescu conducea CRP-ul, am văzut foarte multe faze în care el era, cum să zic eu, dezagreat, nimeni nu se simţea reprezentat de el. Eu mă îndoiesc că unul ca Popescu spunea în 2006 sau 2005 că acest Godinac este total pe din afară şi astăzi se simte reprezentat în vreun fel de acest individ. Mă îndoiesc. Personal, nu am avut nicio experienţă directă, nici pozitivă, nici negativă, mai puţin ceea ce am spus. Povestea cu Liviu Luca vrea să spună că probabil omul ăsta a ajuns acolo şi pentru faptul că are o legătură cu Liviu Luca.

DE CE NU-I PLACE LUI RĂZVAN CONTRACTUL COLECTIV PENTRU ZIARIŞTI

Iulian Comanescu: Ştii că cine spune Liviu Luca sugerează Vîntu.

Răzvan Corneţeanu: Nu-nu-nu. Nu mă interesează chestia asta cu Vîntu şi oricum, nu înţeleg ce avantaje ar avea Vîntu dintr-un contract prost făcut. Adică nu o să ajung paranoic… Încă o dată îţi spun. Toate trusturile de presă, tuturor le este imposibil să aplice contractul la literă. Imposibil. Pentru că e prost făcut. Atâta timp cât un contrat de presă vine şi spune de contract 9-16, ai terminat. Din momentul ăla. Plus tot felul de sporuri fantasmagorice… Băi, oameni buni! Despre ce discutăm noi acolo?! Facem ca la Rompres, era odată o situaţie, chiar în Adevărul a fost amendată, cu un nu ştiu care sindicalist, care îşi dăduse demisia din cauză că era nemulţumit faţă de atitudinea conducerii faţă de sindicat. Atunci am avut eu un touch mai apropiat faţă de povestea cu sindicatele. Şi zicea: “Dom’le, sunt foarte supărat, că uite, nu respectă sporul ăsta, ăsta, ăsta, ăsta.” Scria chiar în Adevărul! Şi sigur că am discutat cu redactorul-şef: Băi, voi vedeţi ce e scris aicea? Ce lucruri promovăm noi? Adică băiatul ăla vorbea numai tâmpenii. Era oripilat băiatul respectiv, nu mai ştiu cum îl cheamă, da’ un neica-nimeni, de-ăsta de trăieşte degeaba, fii atent, spunea că este foarte supărat că nu s-a dat spor de antenă. Şi-am întrebat şi eu ce e sporul de antenă. Şi zice – Răzvan, pe Casa Presei e o antenă. – Aşa. Şi?! – Păi… spor. – Hai, mă?
Şi mai era spor de calculator. Cum adică spor de calculator? Vrei să scrii la ce? La maşina de scris? Cum era… am găsit maşini de scris la Adevărul, în 2006, apropo. Vrei să scrii la maşina de scris în anul 2009, ce dracu’, nu suntem zdraveni la cap? În sfârşit. Asta era legătura cu finul lui Luca. Şi am mai auzit nişte poveşti despre acest individ, nu foarte pozitive, despre el. Pentru că am început să mă interesez şi eu: Mă, cine-i ăsta care se duce şi învârte contractul ăla de muncă, şi apoi, cu Ministerul Muncii, alţi eronaţi, complet eronaţi şi ăia, pun ei de un contract de ramură pe care nu-l respectă nimeni, şi-apoi ştii ce fac? Zic: Ia să vedem. Deci câte case de editură sunt? 100. Cine respectă contractul la literă? Niciuna. Booon. Hai să-mpărţim noi, să-nceapă să ştie de frică. Şi-ncep să trimită, Sindicatul începe să trimită plângeri către ITM. Ăia de la ITM n-au nicio treabă cu presa. Este un calvar să le explici că presa se distribuie noaptea. Este un efort intelectual pe care ăia nu sunt dispuşi să-l facă. Şi sigur că apar nişte discuţii din astea sterile, nu ştiu ce. M-a întrebat unul ce amendă am luat. Nu ştiu. Trei milioane am luat amendă. Da. Problema nu e că am luat amendă sau că ia Jurnalul sau că ia Ringier. Problema este că legislaţia, în momentul ăsta, nu-ţi oferă posibilitatea, prin contractul colectiv de muncă, de a fi impecabil. Nu-ţi oferă ei posibilitatea. Nu vorbim de faptul că tu nu vrei. Şi pe pariu cu orice om din ITM, de la Ministerul Muncii şi aşa mai departe, nimeni, nicio casă de editură, inclusiv HotNews.ro, cine vrei tu, nu este în stare să respecte acel contract la literă. Nu poate. N-are cum. Pentru că este şah mat. În anumite clauze este şah mat.

Iulian Comanescu: OK, dar trebuia să vă duceţi acolo să vă bateţi cu Cristi Godinac.

Răzvan Corneţeanu: Am spus, în afară de limitările pe care unul ca Godinac, Miluţ, le are, şi Ministerul Muncii, care nu face decât să bifeze…

Iulian Comanescu: Dar voi v-aţi spus poziţia la vremea respectivă?

Răzvan Corneţeanu: Nu, dom’le, asta este… se speculează o problemă din CRP, a fost pe fondul unei slăbiciuni a CRP-ului, s-a purtat o discuţie cu CRP-ul dar n-au fost foarte multe probleme… Să ştii că contractele astea se aproape respectă dintotdeauna. Adică du-te în 2000, du-te-n ’99, du-te-n ’97 du-te-n ’95… Acuma au început să apară situaţiile astea cu controale care ţin două-trei săptămâni, lucruri de genul ăsta. Sigur că sunt şi unele companii care au slăbiciuni din lucrurile care se pot face. Şi la noi sunt lucruri care se pot face. Dar eu aici m-am referit la aspectele care sunt absolut în afara rezonabilităţii.

Iulian Comanescu: OK, dar la negocierile de la Ministerul Muncii există patronate, există sindicat, care este Cristi Godinac…

Răzvan Corneţeanu: Miluţ, eu de ce-am vorbit de Miluţ? Eu nu-l cunosc pe-acest Miluţ…

Iulian Comanescu: Reprezentantul patronatului de la Adevărul Holding unde a fost?

Răzvan Corneţeanu: Încă odată, au speculat o situaţie în care CRP nu a fost destul de puternic. Nu a existat patronatul presei, degeaba se duce unul care se pricepe la tractoare să negocieze treaba asta.

Iulian Comanescu: OK, am înţeles asta. Atunci de ce nu cereţi o renegociere?

Răzvan Corneţeanu: Păi bănuiesc că ăsta se renegociază anual. Probabil că următoarea…

Iulian Comanescu: Puneţi mână de la mână cu Ringier, cu Jurnalul…

Răzvan Corneţeanu: Păi ce să pui mână de la mână cu Ringier şi cu Jurnalul când uită-te ce probleme are Ringier cu presa română astăzi? Enigma Otiliei, hai să-i facem praf prin televiziune… Ringier ştii cum a înţeles să sprijine CRP? Care a trecut printr-o perioadă de slăbiciune, acuma e OK, dar după plecarea jurnaliştilor în AJR şi formarea AJR-ului, ceea ce a fost o slăbire – dar după asta, ştii ce-a făcut Ringier? A ieşit din CRP. Nu s-a dus în nicio parte. A ieşit de acolo. Pe cine să te bazezi? Au rămas acolo într-adevăr nişte companii, Mediapro, Jurnalul şi alţii, care au încercat să facă ceva şi au făcut, prin faptul că am ţinut în viaţă un organism foarte important, de mare tradiţie şi o voce foarte grea. Care acuma lucrează cu AJR-ul într-o cu totul şi cu totul altă situaţie, nu ştiu eu detaliile, există un preşedinte al CRP care îţi poate spune toate lucrurile astea. Dar există un patronat al presei care sunt convins că va fi impulsionat de toate aceste porcării care există în contractul de muncă. Şi data viitoare nu va mai fi aşa de simplu. Nu ştiu exact ce instrumente ai când negociezi acest contract colectiv de muncă, dar sunt convins că atâta vreme cât el va fi negociat cu unul care este Godinac… Am mai avut o interferenţă cu acest Godinac, l-am mai văzut pe nişte bloguri dându-şi cu părerea. Deci pur şi simplu mi s-au părut nefericite – ca să folosesc un cuvânt de-ăsta aşa, moale – luările lui de poziţie. Nefericite. Sindicalist, sau şef al sindicatului, sau ce Dumnezeu o fi el acolo nu este în niciun caz sinonim – sau cel puţin în mintea mea – cu a lua apărarea fiecărei nulităţi date afară din fiecare casă de editură.

Articolul integral in puteti accesa AICI

Lasă un răspuns

